/ Moldova Incognita view 1330

Noţiunea de turism industrial (TI) reflectă turismul generat de centrele de producţie industrială, fie că este vorba de „arheologia industrială”, care reuneşte mărturiile istorice legate de industrializare, sau de turismul ce are la bază interesul unor întreprinderi de a prezenta unui public cât mai larg centrele de producţie şi produsele acestora. Deci prin definiție, turismul industrial reprezintă toate formele de ateliere de lucru industriale vizitate de turiști, studenți sau profesioniști.

Acest tip de turism nu implica doar vizite în secțiile de producere a companiilor, incluzând și patrimoniul industrial care în urma vizitării oferă turiștilor experiența de a descoperi produse, procese de producție, aplicații și fundaluri istorice. Acest patrimoniu este bazat pe mărturiile culturii industriale care au semnificație istorică, tehnologică, socială, arhitecturală sau științifică. Aceste mărturii pot fi clădiri, mașini și instalații, laboratoare, mori și fabrici, mine și situri pentru procesare și rafinare, depozite, locuri în care energia este generată, transmisă și folosită, structuri și infrastructuri de transport, etc. În state ca Germania sau Franța, de exemplu, mulți oameni asociază turismul industrial cu patrimoniul industrial, și nu cu vizitarea secțiilor de producere. De exemplu, se poate avea în vedere existența unor unități economice vechi și interesante, cu echipamente și tehnologii specifice, care nu mai sunt funcționale în prezent datorită fenomenului de dezindustrializare.

Turismul industrial este important și în formarea viitorilor specialiști. Tot mai multe companii au tendința de a introduce aceste activități (vizite) în cheltuielile lor lunare, întrucât, majoritatea studenților planifică în avans programele de vizite la fabrici pentru a practica studiile teoretice.

În funcție de preferințele subiective ale turiștilor, studiile arată că cele mai solicitate și vizitate secții de producere sunt:
• acelea unde se produc mărfuri reprezentative și simbolice pentru o regiune anume (cafeaua în Brazilia sau Guatemala, șampania în Franța, vinurile în Moldova, etc.);
• acelea unde se produc mărci de lux (automobile, ceasuri, bijuterii, etc.);
• acelea unde se produc mărfuri inovatoare din punct de vedere tehnologic, precum computerele, dronele sau alte aparate de zburat;
• acelea unde se produc mărfuri artizanale cum ar fi produsele din lemn, porțelan sau metal;
• acelea unde se produc produse alimentare.

Potențialii clienți care pot fi interesați și atrași de turismul industrial:
• majoritatea celor interesați de TI provin din state înalt dezvoltate (Germania, Olanda, Marea Britanie, Japonia);
• turiști cu experiență, care deja sunt plictisiți de ofertele clasice (vizitarea muzeelor, bisericilor, monumentelor naturii, etc.);
• tinerii care sunt curioși să afle mai mult despre sectorul de producere și despre funcționarea uzinelor și a fabricilor. Din cauza noilor tehnologii și a globalizării, ei consideră acest domeniu a fi istorie;
• vârstnicii sau pensionarii care cândva au lucrat în domeniu și vizitează secțiile de producere din nostalgie și curiozitate profesională;
• vizitatori locali, familii cu copii;
• cei ce îmbină TI cu alte atracții (culturale, naturale);
• turiștii care participă la aceste vizite în scop educațional sau de afaceri (stabilirea unor relații de business sau chiar căutarea unui loc de muncă).

În prezent, chiar și în statele cu un turism dezvoltat și bine organizat, există relativ puțini operatori care oferă pachete de turism industrial. Este un curent relativ nou atât pentru țara noastră, cât și pentru alte state din Europa sau din lume.