/ Diverse view 167

Toamna, meleagurile moldave, pe lângă numeroase fructe și legume, ne oferă și o mare varietate de nuci și cereale. Semințele și nucile crescute la noi sunt o adevărată comoară pentru sănătate și ar fi păcat să nu beneficiem din plin de aceste daruri ale naturii. În Moldova, pe lângă nucile tradiționale, putem găsi migdale, alune sau nuci de pin, care sunt consumate tot mai des datorită beneficiilor pentru sănătate. O amploare ia și consumul de semințe crescute din Moldova cum ar fi cele de floarea soarelui, dovleac, in, susan, hrișcă, lucernă, ovăz sau cânepă.

Semințele și nucile sunt surse importante de acizi grași esențiali, vitamine A, B, C si E, magneziu, calciu, zinc, fier, potasiu, proteine, fibre și multe alte substanțe nutritive. Ele ne ajută sa ne menținem inima și creierul sănătoase. Însă, în cazul în care le consumăm în stare crudă, nu beneficiem din plin de aceste substanțe, iar numeroase studii arată că hidratarea (înmuierea în apă) a nucilor și semințelor dau o plus valoarea proprietăților nutritive pe care le posedă.

Beneficiile hidratării nucilor și semințelor

În nucile și semințele uscate există o serie de inhibitori de enzime ce pot fi neutralizați prin hidratare.
Înmuierea nucilor și semințelor în apă ne ajută nu doar să-i neutralizăm, dar duce și la apariția unor noi enzime, care la rândul lor stimulează formarea vitaminelor, în special a celor care fac parte din grupul B. În aceeași măsură, hidratarea nucilor și semințelor le face mai ușor de digerat, iar nutrienții sunt mai eficient absorbiți de organism.

De asemenea, prin hidratare îndepărtăm și acidul fitic, care este considerat a fi un “anti-nutrient”. El poate interacționa cu mineralele din tractul intestinal (calciu, magneziu, fier, cupru si, mai ales, zinc) și le poate împiedică absorbția. Hidratarea nucilor și semințelor mai ajută la reducerea glutenului, previne deficiențele minerale și neutralizează toxinele din colon, curățindu-l.

Un alt motiv pentru a înmuia în apă nucile și semințele este o îmbunătățire considerabilă a gustului lor (acesta devine mai untos), dar și din motivul că după câteva ore de stat în apă, taninele, reziduurile și praful care se regăsește, mai ales în coajă, sunt îndepărtate. Vom putea observa că apa în care au stat nucile și semințele a devenit mai închisă și mau tulbure.

Cum are loc hidratarea nucilor și semințelor

Perioada de înmuiere în apă a nucilor și semințelor, variază de la 2-3 ore până la 12-24 de ore. Dacă dorim să le consumăm după ce le-am hidratat, trebuie să le uscăm într-un hidrator sau cuptor, astfel vom preveni mucegaiul. Însă, ele pot fi păstrate și în vasul în care se înmoaie (este important să nu le păstrăm într-un vas de plastic pentru că substanțele din acesta pot interacționa cu apa și mai apoi cu alimentele) sau la frigider. În acest caz, apa trebuie schimbată cu regularitate, ca să nu existe riscul formării mucegaiului. În apa în care hidratăm nucile și semințele, putem adăuga și un pic de sare, deoarece ea activează enzimele. În cazul în care nu avem posibilitatea să le uscăm după ce le-am hidratat, se recomandă să punem la înmuiat o cantitate mai mică, pe care să o consumăm timp de 2-3 zile.

Durata de hidratare pentru principalele tipuri de nuci si seminte

Nucile: 8 ore;
Migdalele: 12 ore;
Alunele: 8 ore;
Semințele de dovleac, semințele de floarea soarelui: 7 ore;
Semințele de in: 6 ore;
Semințele de lucernă: 12 ore;
Semințele de pin: 8 ore;
Boabele de năut: 12-48 ore;
Nuci exotice:
Nucile pecan: 8 ore;
Macadamia: 4 ore;
Nucile Caju: 6 ore.