/ Din culisele meniului view 6696

Scopul rubricii “Din Culisele Meniului ” a fost să scoată în evidență faptul că țara noastră poate oferi majoritatea ingredientelor și produselor ultilizate la fabricarea celor mai diverse bucate din meniurile restaurantelor locale.

Pe parcursul anului 2015, echipa MadeinMD a desfășurat rubrica cu denumirea “Din Culisele Meniului ”, care a constat dintr-o serie de interviuri cu reprezentanții celor mai populare și interesante localuri și restaurante din Chișinău. Scopul acestei serii de reportaje a constat în analiza meniului restaurantelor și a ingredientelor ce sunt utilizate la fabricarea bucatelor. De asemenea, am urmărit să evidențiem utilizarea produselor autohtone în procesul de elaborare a rețetelor, o mare parte din întrebări ținând de calitatea, sursa și volumul de ingrediente moldovenești, folosite la bucatele prezentate în meniurile acestor localuri.

Astfel a fost realizată o serie de 9 interviuri cu proprietarii, managerii sau bucătarii-șefi ai localurilor Propaganda Café, Uptown Café, 513, Mami Co, Lingurița de Argint, KIKU Steak & Wine, Popasul Dacilor, Smokehouse și Robert’s Café. Oferind aceleași întrebări pentru reprezentanții localurilor enumerate mai sus, ne-am putut face o concluzie generală cu privire la calitatea și gradul de utlizare a produselor moldovenești în restaurantele și cafenelele din oraș.

Vom analiza răspunsurile la patru dintre cele mai importante subiecte abordate în aceste interviuri cum ar fi: cât de complet pot să acopere produsele autohtone necesitățile meniului unui local din Chișinău; cât de calitative sunt produsele alimentare moldovenești, care sunt companiile/producătorii autohtoni cu care se colaborează mai frecvent și care este rolul unui restaurant în promovarea produselor fabricate în Moldova.

Referitor la volumul de ingrediente și produse autohtone utilizate la fabricarea bucatelor putem spune că, cu mici excepții, acestea acoperă de la 70 până la 99 la sută din necesitățile meniurilor. Majoritatea ingredientelor importate reprezintă produse care pur și simplu nu cresc sau nu pot fi recoltate pe teritoriul țării noastre. De exemplu, în cadrul localului Robert’s Café, care se specializează pe preparate din cafea, ceaiuri sau delicii culinare, volumul de ingrediente autohtone este mult mai mic ca în celelalte restaurante.

Calitatea produselor autohtone este de asemenea apreciată de bucătarii sau proprietarii restaurantelor din Chișinău. În majoritatea cazurilor, aceștia au spus că au de unde alege produse alimentare de calitate înaltă, pentru că piața din Republica Moldova este una diversă și abundentă în ingrediente, mai ales în ceea ce privește domeniul agricol și vitivinicol.

Cu referire la companiile autohtone cu care se colaborează mai frecvent, se evidențiază producătorii de vin Chateau Vartely, Purcari, Et Cetera, Mileștii Mici. Din furnizorii produselor de carne putem evidenția Rogob sau Pegas, din cei de lactate Căsuța Mea, Jlc sau Incomlac. În domeniul agricol se cooperează mult cu asociațiile de fermieri din țară, care oferă producție proaspătă și naturală pentru fabricarea bucatelor, iar o parte din restaurante cumpără ingredientele de la Metro sau piețile agro-alimentare din țară.

Astfel, prin faptul că necesitățile unui meniu sunt acoperite de produse autohtone în proporție de 70-90% la sută, multe din cafenelele și restaurantele din Chișinău, involuntar, devin promotori importanți ai consumului de produse moldovenești. Ținând cont și de faptul că mulți oameni nu se interesează de sursa de proveniență a ingerdientelor din bucatele servite, scopul acestei rubrici a fost să scoată în evidență faptul că țara noastră poate oferi majoritatea din produsele ultizate la fabricarea celor mai diverse bucate. Aici ne referim chiar și la restaurantele specializate pe bucătăriile tradiționale ale altor state, cum ar fi Smokehouse sau Mami Co.

Putem concluziona că prin utilizarea produselor locale, de sezon, restaurantele și cafenelele din Moldova contribuie la susținerea economiei țării, dar și oferă consumatorilor autohtoni bucate mai fresh și mai gustoase, mai autentice și mai naturale.