Analizând rezultatele celor 18 fișe de evaluare, primele trei locuri în topul preferințelor degustatorilor de maioneză au fost ocupate de brandurile locale Liada Provensal de Elită, Liada Clasic și Belmar Clasic.

Campania socială „De 7 ori degustă și o dată alege!” a ajuns la cea de-a șasea ediție. După degustarea sucurilor de mere, a înghețatei, berii, apei plate și vinului fabricat din soiuri de struguri moldovenești, de această dată, participanții au avut oportunitatea de a aprecia maioneza fabricată în Moldova. Degustarea a avut loc în incinta blocului nr 5 al Universității Tehnice din Moldova, Catedra Tehnologia Produselor Alimentare, laboratorul 309, iar șeful catedrei și studenții acestei facultăți au oferit asistența necesară pentru organizarea și buna desfășurare a evenimentului. În calitate de degustatori au fost studenții Facultății Tehnologia Produselor Alimentare, o parte din voluntarii care s-au înscris prealabil pentru eveniment, Aneta Zasavițchi, președintele Asociației Naționale a Restaurantelor și Localurilor de Agrement din RM, precum și însăși reprezentanții companiilor producătoare de maioneză.

Pentru degustare au fost selectate 8 tipuri de maioneză de la 3 companii autohtone, plus 3 branduri de maioneză de import (producția Rusia și Ucraina). Evenimentul s-a desfășurat într-o atmosferă caldă și prietenoasă, reprezentanții tuturor celor trei companii producătoare de maioneză fiind prezenți la eveniment. Aceștia au povestit depre producția lor și despre principalele probleme cu care se confruntă în promovarea și comercializarea produselor lor pe piața din Moldova. La fel ca și la edițiile anterioare, scopul de bază a evenimentului a fost aducerea la cunoștința publicului a branduri moldovenești de maioneză, ținând cont de faptul că nu toate sunt cunoscute consumatorilor din țară. Acest fapt îl demonstrează și video reportajul realizat de MadeinMD în ajunul degustării, majoritatea persoanelor intervievate ne fiind familiarizați cu maioneza fabricată în Moldova.

Prezentarea producătorilor

Degustarea de maioneză a fost însoțită de pâine, care a fost oferită de 2 companii: SRL Brutaria Ivlev, din satul Ciorești, care produce un larg asortiment de produse de panificație utilizând la fabricare metode și ingrediente tradiționale moldovenești și tehnologii performante pe bază germană. Pentru degustație, brutăria ne-a oferit franzela simplă din făină de calitatea întâi, calupul împletit și paîinea de tărâță, precum și compania Șapte Spice SRL, care a oferit pentru degustare pâine alba simplă, împletită și de secară.

După ce a luat cuvântul domnul Ion Ivlev, care și-a prezentat produsele de panificație, a venit și rândul reprezentanților companiilor ce produc maioneza.
Alimcom SRL este o companie care activează pe piața Moldovei de mulți ani, avându-și originea încă de pe timpul URSS. La moment Alimcom oferă doar două tipuri de produse: muștarul și maioneza. Reprezentanta companiei a povestit că maioneza de la Alimcom este una naturală, fabricată din materie primă autohtonă, fără utilizarea stabilizatorilor sau a conservanților. Pentru degustare aceștia au oferit unicul brand al companiei – maioneza Provensal. Acest produs este unul cunoscut consumatorilor din Chișinău, deoarece este disponibil în majoritatea magazinelor din oraș.

Liada Nord este o companie din nordul Moldovei, care activează din anul 2001 și produce maioneză, muștar, tomat, oțet și ketchup. Maioneza de la Liada Nord este fabricată după o rețetă europeană, compania oferind patru tipuri de produs ținînd cont și de cerințele pieții. Odată cu dezvoltarea liniei de producție a maionezei, Liada Nord a început să se specializeze și pe producția diferitor dressing-uri pentru salate și alte bucate. Este o companie mai puțin cunoscută în Chișinău, însă care își realizează producția cu succes pe teritoriul de nord al țării, chiar dacă în ultimii ani volumul de vânzări suferă o oarecare scădere. Liada Nord produce maioneza în mai multe tipuri de ambalaje: pachețele de plastic, borcane de sticlă și căldări pentru cantități mai mari. Tot această companie asigură cu sosuri și maioneză rețeaua Andy’s Pizza. Și cu toate că compania a acaparat 80% din piața din nordul Moldovei, în regiunile de sud și centrale, dar mai ales în Chișinău, producția Liada Nord este destul de rară, iar compania este încă în proces de promovarea a producției sale în supermarket-urile din Chișinău. Pentru degustare Liada Nord au oferit patru tipuri de maioneză: Provensal, Provensal de Elită, de Casă și Picant.

Compania SC Sta Interterm din Bălți cu brandul Belmar activează din anul 1999 și oferă un spectru larg de producție. Cea mai popualtă maioneză Belmar este marca Provansali, un produs destul de popular în nordul țării, cu o prezență mai slabă în sudul și centrul Moldovei. Maioneza Belmar este fabricată din ingrediente naturale, iar pe lîngă aceasta SC Sta Interterm mai produce 2 tipuri de ketchup, câtevai tipuri de oțet și margarină. În ultimul timp produsele companiei au început să apară mai des pe rafturile magazinelor din capitală, iar vânzările din ultimul an indică o creștere și în regiunea de sud și centru a țării. Pentru degustare SC Sta Interterm au oferit trei tipuri de maioneză: Belmar Provensal, Belmar Provensal de Franța, și Belmar Clasic.

Dintre maionezele de import pentru degustație au fost selectate brandurile Моя Семья (Rusia), Торчин (Ucraina) și Мечта Хозяйки (Rusia) - 3 branduri prezente practic în fiecare magazin sau supermarket din Chișinău și din țară.

Desfășurarea degustării și rezultatele ei

Înainte de a începe desgustarea propriu zisă, a luat cuvânt șeful catedrei Tehnologia Produselor Alimentare, Artur Macari, care a povestit despre criteriile după care este apreciată o maioneză și care au fost înscrise în fișele de evaluare: culoarea și aspectul în secțiune, aroma și mirosul, gustul și consistența. Aspectul comercial nu a putut fi evaluat pentru că degustarea a fost făcută în orb.

Astfel cele 11 tipuri de maioneză, însoțite de pâine, au fost degustate și apreciate cu note de către studenți și alți participanți. După aceasta, organizatorii au prezentat publicului care au fost brandurile degustate și fiecare a avut ocazia să vadă care din produse le-a plăcut mai tare.

Analizând rezultatele celor 18 fișe de evaluare, primele trei locuri în topul preferințelor degustatorilor au fost ocupate de Liada Provensal de Elită, Liada Clasic și Belmar Clasic. Un punctaj ceva mai slab l-au obținut celelalte produse autohtone, dar și brandurile străine propuse pentru degustație.

Concluzii

La fel ca în cazul degustărilor precedente, MadeinMD a reușit să aducă la cunoștința publicului prezent branduri autohtone mai puțin cunoscute, și prin o simplă evaluare în orb, să demonstreze că acestea au fost apreciate mai tare decât unele dintre cele mai notorii produse de import de pe piața moldovenească.

Din discuțiile cu producătorii autohtoni am aflat că există destul de multe obstacole pentru promovarea brandurilor moldovenești în magazinele din capitală și din țară. Putem remarca un șir de motive ce țin de politica importatorilor sau a unor supermarket-uri concrete, dar și absența unui program de stat, funcțional, care ar garanta ca producătorii autohtoni să-și poate expune producția în orice rețea de magazine din țară.

De asemenea s-a vorbit și despre ingredientele utilizate la fabricarea maionezei autohtone și străine. Nuanțele mai dulcii ale maionezelor ucrainești sau rusești, sunt datorate în primul rând unor experimente care îndepărtează acest produs de gustul său clasic, pe când maionezele autohtone au un gust mai acriu, redat de oțetul folosit și pot fi considerate nai aproape de rețeta tradițională a unei maioneze veritabile. Probabil că acesta a fost unul din motivele pentru care maionezele moldovenești au ocupat primele trei locuri în fișele de evaluare a degustatorilor. Și să nu uităm că printre aceștia s-au aflat studenții UTM, viitori specialiști și experți ai domeniului agro-alimentar din Republica Moldova.