Republica Moldova este astăzi locul unu mondial la capitolul viță de vie pe cap de locuitor, iar exportul în volum cât mai mare a vinului autohton este crucial pentru dezvoltarea și creșterea economică a țării.

Campania socială „De 7 ori degustă și o dată alege!” a ajuns la cea de-a cincea ediție. După degustarea sucurilor de mere, a înghețatei, berii și apei plate autohtone, a ajuns și rândul vinului. Și cum misiunea campaniei constă în familiarizarea consumatorilor cu produsele moldovenești, pentru această degustație s-au ales vinurile fabricate doar din soiuri autohtone de struguri.

Este cunoscut faptul că soiurile moldovenești de struguri ocupă doar 10% din suprafață totală a viilor din țară, care constituie circa de 112 mii ha. Consumatorii din țară nu par a fi foarte familiarizați cu acestea și nici cu producătorii de vin autohtoni, ceea ce demonstrează și video reportajul realizat de MadeinMD în ajunul degustației. Faptul că oamenii cunosc doar vinăriile Cricova, Mileștii Mici sau Purcari, când în Moldova activează aproximativ 140 întreprinderi vitivinicole denotă necesitatea organizării unor astfel de evenimente, care ar aduce la cunoștința publicului marea gamă de vinuri fabricate în țara noastră. Totuși, Moldova are cea mai mare densitate a viilor din lume, iar vinul este considerat cartea de vizită a țării noastre pe piețele internaționale.

Degustarea s-a desfășurat la vinoteca Carpe Diem din Chișinău și a fost prezentată de domnul Ion Luca, preşedintele Asociaţiei Micilor Producători de Vinuri, o persoană cu vaste cunoștințe în domeniul vinificației și a industriei vinului moldovenesc. La sugestia acestuia, pentru degustare au fost alese vinuri din cinci soiuri autohtone: Fetească Albă, Fetească Regală, Viorica, Fetească Neagră și Rară Neagră de la opt vinării din Moldova.

Participanții la degustare au fost oameni din diferite categorii: reprezentanți ai companiilor producătoare de vin, ziariști, bloggeri, oficiali de rang înalt sau reprezentanți ai ambasadelor străine în Republica Moldova. Locul desfășurării a fost unul mai mult decât potrivit, ambianța vinotecii Carpe Diem fiind perfectă pentru desfășurarea unui astfel de eveniment.

Până a descrie nemijlocit degustarea, merită de menționat și producătorii autohtoni care au oferit gustările și apa pentru eveniment. Mesele din vinotecă au fost pline cu cașcavaluri și brânzeturi fabricate în Moldova de companiile Bravi Lacta, Fabrica de Brânzeturi din Cahul, Lactalis Alba, Fabrica de Unt din Florești. De asemenea, participanții s-au putut delecta cu fructe uscate (mere, pere, cireșe, piersic, prune, stafide) sub brandurile autohtone Vine Criza, Monicol și Livada Organică. Nucile și migdalele au fost oferite, de producătorul Igor Golban, din satul Carahasani, raionul Ștefan Vodă, iar compania Ribca's Artisan Bakery a asigurat evenimentul cu pâine artizanală, ecoogică din făină integrală. Compania Vateco Lux a oferit apa sub brandul Dobrogea, care, printre altele a fost una din cele mai apreciate de degustarea anterioară, dedicată apei plate.

În procesul de degustare, participanții serveau vinul în orb, apoi îl evaluau, acordându-le voturi celor mai preferate două vinuri din fiecare categorie (soi). După aceasta, domnul Ion Luca prezenta publicului sticla din care s-a servit, ca fiecare participant să poată vedea ce a gustat. Astfel, cei prezenți la eveniment au avut ocazia să-și facă propriile concluzii și să decidă care din vinurile oferite le-a plăcut mai mult.

Degustarea a început cu soiurile de vin alb. Inițial participanților li s-a oferit câte un pahar de vin din roada recentă de Feteasca Regală, vin care abia a trecut procesul de fermentare, fiind încă tulbure. De fapt acest vin nu a făcut parte din procesul de evaluare, scopul degustării lui fiind familiarizarea participanților cu gustul și aroma acestui soi în forma lui cea mai tânără. După aceasta au fost degustate trei vinuri din soiul Feateasca Albă - vinul Cricova din recolta anului 2014, vinul produs de Vinăria din Vale din recolta anului 2013 (apreciat cu argint la concursul internațional Decanter World Wine Awards) și Feteasca Albă 2014, produs de Carpe Diem. Din această categorie cele mai apreciat vin a fost cel de la Carpe Diem, dar și Feteasca Albă de la Vinăria din Vale a primit destul de multe voturi.

S-a continuat prin degustarea soiului Feteasca Regală, care de asemenea a fost reprezentat de trei vinuri – Chateau Vartely vin alb sec, roada 2014, Feteasca Regală de la Vinăria Dac, roada 2014 și vinul Carpe Diem, recolta 2014 (apeciat cu medalia de aur la ASIA Wine Trophy). Dintre acestea cele mai multe voturi le-au primit Chateau Vartely și Carpe Diem.

Ultimul vin alb a fost cel din soiul Viorica, care a fost încrucișat aici în Chișinău, de către specialiștii din cadrul Institutului Național al Viei și Vinului. Acesta poate fi considerat cel mai autohton soi, pentru că se găsește doar în Moldova. Unicul vin din această categorie a fost cel de la Cricova.

A urmat degustarea vinurilor roșii. Din prima categorie au făcut parte vinurile produse din soiul Feteasca Neagră, în total cinci la număr. Astfel participanții au avut oportunitatea de a degusta Feateasca Neagră de la Cricova, Chateau Vartely (noul produs Individo), recolta 2013, Vinăria din Vale, Carpe Diem, recolta 2013 și de la micul producător Minis Terrios. Aceste vinuri au fost apreciate pe deplin de participanții la degustare, unele din ele având o aromă complexă si originală, amintind de cea a coacăzei negre sau a prunelor uscate. Cele mai apreciate vinuri din această categorie au fost iarăși Chateau Vartely și Carpe Diem.

Ultimele vinuri ale serii au fost cele produse din soiul Rară Neagră. Participanții au degustat Vinul Rară Neagră de la Cricova din recolta anului 2014, Rară Neagră de Purcari 2014 și Rară Neagră 2014 Equinox (compania Crama Domnească), unicul vin cu certificat Eco European. Din această serie, cele trei vinuri au fost apreciate aproximativ egal.

Pe parcursul întregului eveniment domnul Ion Luca a oferit informații interesante despre fiecare din cele 5 soiuri de struguri, a dat sfaturi utile referitor la procedura de degustare și a accentuat importanța promovării soiurilor autohtone și a vinurilor produse din ele. În micile pauze între degustări, reprezentanții vinăriilor care au fost prezenți la eveniment (Vinăria din Vale, Purcari, Chateau Vartely), au avut oportunitatea să prezinte publicului informații utile cu privire la activitatea lor și produsele oferite. De asemenea la eveniment a luat cuvânt și directorul adjunct al Asociației Naționale pentru Siguranța Alimentelor, domnul Grigore Porcescu, care a vorbit despre beneficiile consumului de vinuri, a subliniat importanța promovării produselor autohtone în rândul consumatorilor din Moldova.

În concluzie, a cincea ediție a campaniei MadeinMD „De 7 ori degustă și o dată alege!” a fost una deosebit de reușită. Cu toate că degustările de vin se petrec destul de des în Chișinău, dar și la vinăriile din țară, un astfel de format, care include în sine doar degustarea vinurilor din soiuri struguri autohtoni reprezintă ceva nou și unic. Republica Moldova este astăzi locul unu mondial la capitolul viță de vie pe cap de locuitor, iar exportul în volum cât mai mare a vinului este crucial pentru dezvoltarea și creșterea economică a țării. În această etapă a globalizării, viticultura moldovenească nu se poate impune în lume decât prin promovarea soiurilor autohtone, cu vinuri de înaltă calitate.