MadeinMD continuă campania socială de promovare a consumului de produse autohtone „De 7 ori degustă și o dată alege!”. După degustarea în orb a sucurilor de mere, a înghețatei și a berii autohtone, de data aceasta evenimentul a fost dedicat apei plate, potabile sau minerale, fabricate în Moldova. La fel ca și la edițiile anterioare, scopul de bază a evenimentului a fost aducerea la cunoștința publicului a numeroaselor branduri moldovenești de apă, ținând cont de faptul că nu toate sunt cunoscute consumatorilor din țară. Acest fapt îl demonstrează și video reportajul realizat de MadeinMD în ajunul degustării, majoritatea persoanelor intervievate fiind la curent doar cu câteva din apele produse la noi.

Un alt motiv pentru organizarea acestui eveniment este prezența abundentă a brandurilor de import pe rafturile magazinelor și în localurile din capitală. Apele plate produse în Ucraina, România sau Franța deseori sunt preferate de consumatorii locali pentru renumele brandului, multe produse autohtone de calitate fiind ignorate sau necunoscute de către cetățenii noștri. Și chiar dacă multe dintre apele comercializate la noi în țară par la fel, fiecare din ele are propriul gust, depinzând de structura geologică a zăcământului, cu compoziție minerală diversă, de izvorul sau sursa de proveniență a produsului.

Pentru degustație a fost ales localul Smokehouse: BBQ, Beer, Community din centrul capitalei, proprietarii căruia au fost foarte receptivi și au contribuit la buna organizare a evenimentului. Cu această ocazie echipa MadeinMD ține să mulțumească proprietarilor restaurantului pentru asistența oferită. De data aceasta formatul degustației a fost modificat față de edițiile anterioare. Dacă la primele degustații au participat bloggeri/ jurnaliști sau vedete autohtone, de data aceasta oportunitatea de a gusta apa au avut-o tot cei prezenți la eveniment, printre ei fiind bloggeri locali, câțiva producători autohtoni, dar și simpli vizitatori, care s-au înregistrat anterior pentru a participa la eveniment.

Pentru degustație au fost selectate 11 branduri locale de apă plată de la 8 producători autohtoni și 3 branduri de import. Astfel, publicului a fost propuse brandurile Om, Familia Fericită, Apă Populară și Gura Căinarului de la compania Rusnac-Moldaqua; apa Izvoraș fabricată de Beermaster, brandurile Mănăstirea Hâncu, Cristalina de Purcari, Apă Pură, Varnița și Dobrogea, precum și apa simplă special filtrată, pe care localul Smokehouse o oferă gratis tuturor clienților. Apa de import a fost reprezentată de brandurile Dorna, Izvorul Minunilor și Evian.

Ca gustare a fost selectată pâinea artizanală autohtonă sub brandul Pâinea lui Ștefan, produs fără drojdii şi fără adaosuri chimici de cea mai înaltă calitate.

Să trecem nemijlocit la desfășurarea evenimentului. Cele 15 branduri prezentate pentru degustare au fost împărțite în 3 grupuri a câte 5, iar publicul a avut sarcina să evalueze și să aleagă câte un câștigator din fiecare grup. Brandurile de import au fost repartizate aleatoriu printre cele autohtone, iar publicul, în procesul de evaluare nu avea de unde să cunoască ce apă degustă la moment. La sfârșit, după finalizarea celor 3 runde, organizatorii au anunțat câștigătorii. Spre bucuria tuturor celor prezenți, cele mai remarcate ape au fost cele autohtone, brandurile Izvoraș, Om și Dobrogea fiind cel mai înalt apreciate de cei prezenți.

În pauzele dintre runde, au avut ocazia să-și prezinte compania și apele și producătorii autohtoni, prezenți în număr destul de mic la eveniment. Au ținut discursuri scurte reprezentantul companiei Beermaster, producătorul apei Cristalina de Purcari și cel al brandului Pâinea lui Ștefan, produs care de asemenea a fost înalt apreciat de publicul prezent. În acest context este important de notat lipsa de interes pentru acest eveniment a multor producători de apă din țară. Reprezentanții unor companii ca Rusnac-Moldaqua, Apă Pură, Fabrica de bere din Bender sau Vateco Lux (apa Dobrogea) au refuzat partciparea la degustație din diferite motive. Prezența lor ar fi fost foarte oportună, ținând cont de faptul că publicul prezent a arătat interes deosebit față de produsele autohtone, iar pe parcursul dialogului cu producătorii prezenți au fost abordate probleme imporatnte cum ar fi: procesul de producție a apelor, componența lor, sondele și izvoarele de unde sunt extrase, ambalajele și plasticul din care sunt produse, etc. Considerăm că ar fi fost mult mai util pentru consumatori, dacă la eveniment ar fi participat un număr mai mare de producători locali pentru ca dialogul între aceștia să fie unul mai complet și mai productiv.

Așadar, concluziile celei de-a 4 ediții a campaniei de degustare în orb a produselor autohtone sunt similare cu cele precedente. La fel ca în cazul berii sau a înghețatei, MadeinMD a reușit să demonstreze o prezență abundentă de producători autohtoni pe piața de apă din Moldova, a reușit să aducă la cunoștința publicului prezent branduri mai puțin cunoscute, și prin o simplă evaluare în orb, să demonstreze că apele noastre au fost apreciate mai tare decât unele dintre cele mai notorii branduri de import de pe piața moldovenească. Consumul de apă, fabricată în Moldova trebuie încurajat și promovat pe larg, pentru că numai așa companiile autohtone vor fi stimulate să se dezvolte și să evolueze, să sporească calitatea apei produse pentru a fi mai aproape de consumatori.